Başlangıç > Fıkıh > sahabe r.a: “muta nikahını Ömer b. Hattab yasaklamıştır”

sahabe r.a: “muta nikahını Ömer b. Hattab yasaklamıştır”


BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE

sünnilerin sık-sık Şiilere yönelttiği eleştirilerden biriside Şiilerin muta nikahını caiz bilmesidir. doğrudur, Şiiler muta (geçici) nikahın caiz olduğuna, Allahın kitabı ve Rasul s.a.a’in sünnetine göre helal olduğuna inanır. sünniler ise bu nikahın İslamın ilk dönemlerinde caiz olduğunu fakat daha sonraları Rasulullah s.a.a’in bu nikahı Allahın emri ile haram ettiğini idda ediyorlar. oysa biz hem Kuran’dan ve hemde (Şii ve Sünni) hadislerden delil getirerek muta nikahının helal olduğunu ve Rasulullah s.a.a’in onu yasaklamadığını, aksine onu kendi görüşü ile yasaklayanın Kureyşin 2-ci kralı Ömer b. Hattab olduğunu ortaya koyuyoruz. inşaAllah bu yazımızda ehli sünnetin kendi kaynaklarından sahabenin bu konudaki sözlerini aktaracağız. sahabelerde bu nikahı Rasulullah s.a.a’in değil Ömer’in yasakladığını söyleyecekler. çalışmamızda mümkün olduğu kadar sünnilerin en muteber kaynaklarından yararlanacağız, Allaha tevekkül ediyor ve yanlızca Ondan yardım diliyoruz.

1. imam Ali a.s: muta nikahını yasaklayan şahsın Ömer b. Hattab olduğunu ve onun yasaklanmasının Allah c.c tarafından olmadığını söyleyen sahabe taifesinin başında imam Ali a.s gelmektedir. malum olduğu gibi sünni ve nasibiler nezdinde 4-cü hak halifedir kendisi.

resimde gördüğünüz ehli sünnetin büyük tefsir, tarih ve hadis alimi Taberi’nin “Tefsir et-Taberi” dediğimiz tefsir kitabıdır, işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:

حدثنا محمد بن المثنى قال : حدثنا محمد بن جعفر قال : حدثنا شعبة ، عن الحكم قال : سألته عن هذه الآية : والمحصنات من النساء إلا ما ملكت أيمانكم إلى هذا الموضع : فما استمتعتم به منهن ، أمنسوخة هي ؟ قال : لا ، قال الحكم : وقال علي رضي الله عنه : لولا أن عمر رضي الله عنه نهى عن المتعة ما زنى إلا شقي .
…Şu’be diyor ki: “Ben, Hakem’den “ayetin bu (yani mutaya cevaz veren) bölümü mensuh mudur?” diye sordum. Hakem dedi ki: Hayır, Ali r.a buyurdu ki: “Şayet Ömer muta nikahını yasaklamış olmasaydı, şaki olanlar dışında kimse zina etmiş olmazdı.”

Ebu Cafer Taberi, “Tefsiri Taberi”, 6/588, Nisa suresinin tefsiri

bu hadis aynı zamanda Şia kaynaklarında da Ehli Beyt imamları a.s aracılığı ile imam Ali a.s’dan rivayet edilmiştir.

2. Abdullah b. Abbas r.a: Rasulullah s.a.a’in amcası oğlu ve ashabından büyüklerindendir. muta nikahını Ömer’in yasakladığını söylemiş ve onun yasağına aldırış etmeden bu nikahı caiz görmüş ve kendi ashabına bunu aktarmıştır.

resimde gördüğünüz Abdurrezzak es-Sanani’nin “Musannaf” adlı kitabıdır, işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:

عبد الرزاق عن ابن جريج عن عطاء قال
قال عطاء: وسمعت ابن عباس يقول: يرحم الله عمر، ما كانت المتعة إلا رخصة من الله عز وجل، رحم بها أمة محمد صلى الله عليه وسلم، فلو لا نهيه عنها ما احتاج إلى الزنا إلا شقي
Ata dedi ki: ibni Abbas r.a dedi ki: “muta Allah c.c’dan bir ruhsat ve Muhammed s.a.a ümmetine bir rahmettir, eğer Ömer onu yasaklamasaydı Şakilerden başkası zina etmezdi”

Abdurrezzak es-Sanani, “Musannaf”, 7/497, hadis 14021

ibni Abbas r.a -bazılarının iddasının aksine- bu sözünden hiç bir zaman dönmedi ve hatta gözlerinin kör olduğu ibni Zübeyr’in krallığı döneminde bile tüm itirazlara rağmen bu sözünde sebat etti. sözünden dönmesi bir yana hatta ihticacı ile kendisine itirazda bulunan ibni Zübeyr’i susturdu ki, bu olayı Müslim kendi “Sahih”inde şöyle rivayet eder:

resimde gördüğünüz “Sahihi Müslim”dir, işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:

وَحَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي يُونُسُ قَالَ ابْنُ شِهَابٍ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ الزُّبَيْرِ قَامَ بِمَكَّةَ فَقَالَ إِنَّ نَاسًا أَعْمَى اللَّهُ قُلُوبَهُمْ كَمَا أَعْمَى أَبْصَارَهُمْ يُفْتُونَ بِالْمُتْعَةِ يُعَرِّضُ بِرَجُلٍ فَنَادَاهُ فَقَالَ إِنَّكَ لَجِلْفٌ جَافٍ فَلَعَمْرِي لَقَدْ كَانَتْ الْمُتْعَةُ تُفْعَلُ عَلَى عَهْدِ إِمَامِ الْمُتَّقِينَ يُرِيدُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَهُ ابْنُ الزُّبَيْرِ فَجَرِّبْ بِنَفْسِكَ فَوَاللَّهِ لَئِنْ فَعَلْتَهَا لَأَرْجُمَنَّكَ بِأَحْجَارِكَ
…Urve b. Zübeyr dedi ki: Abdullah b. Zübeyr Mekke’de ayağa kalktı ve bir zata tarizde bulunarak dedi ki: “Şübhesiz ki, bazı insanların Allah gözlerini kör ettiği gibi, kalblerini de kör etmiş, bunlar nikahı mut’a’ya fetva veriyorlar.” Bunun üzerine o zat kendisine: “Sen hakikaten kaba saba bir adamsın. Ömrüme yemin ederim ki, mat’a muttakilerin imamı zamanında yapılırdı.” diye cevap verdi ve bununla Rasulullah s.a.a’i kasdetti. ibni Zübeyr ona şu mukabelede bulundu: “Öyle ise kendini bir dene. Vallahi sen bunu yaparsan seni taşlarınla recm ederim.”

Müslim, “es-Sahih”, 2/1026, Nikah kitabı, hadis 1406

bu hadiste ibni Zübeyr ile tartışan ve “bir zat” diye ifade edilen kişi nasibi muhaddis Nevevi’nin “Şerhi Sahihi Müslim”de de söylediği gibi ibni Abbas r.a’dır. görüldüğü gibi ibni Abbas r.a bu nikahın caiz olması konusunda Rasulullah s.a.a’in sünnetinden delil getirmektedir, ibni Zübeyr l.a ise bunu inkar edememekte, sadece sünneti Nebevi s.a.a’ye aldırış etmediğini ortaya koymaktadır. ve burada bir daha bu nikahı yasaklayanın Rasulullah s.a.a olmadığı gerçeği ortaya çıkmaktadır. zira eğer nikahı yasaklayan Rasulullah s.a.a olsaydı ibni Zübeyr’in “sonra Rasulullah s.a.a onu yasakladı” demesi gerekirdi. görüyoruz ki, ne hikmetse ibni Zübeyr bugün sünni ve nasibilerin bildiği “Rasulullah s.a.a’in yasağını” bilmiyormuş.

3. Cabir b. Abdullah el-Ensari r.a: sahabe’nin büyüklerindendir, sünnilerin nezdinde her bir sahabe mutlak olarak adalet sahibi ve güvenilirdir.

resimde gördüğünüz sünni ve nasibilerin en güvenilir kaynakları olan “Sahihi Müslim”dir, işaretlenmiş yerde şu ifaddeler var:

حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ أَخْبَرَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ كُنَّا نَسْتَمْتِعُ بِالْقَبْضَةِ مِنْ التَّمْرِ وَالدَّقِيقِ الْأَيَّامَ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ حَتَّى نَهَى عَنْهُ عُمَرُ فِي شَأْنِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ
…Ebu Zubeyr dedi ki:: Cabir b. Abdullah’ın şöyle dediğini duydum: “Biz Resulullah s.a.a ile Ebu Bekir devirlerinde bir avuç kuru hurma ve un mukabilinde birkaç günlüğüne mut’a yapardık. Nihayet Amr b. Hureys hâdisesinde Ömer bundan nehyetti.”

حدثنا حامد بن عمر البكراوي حدثنا عبد الواحد يعني ابن زياد عن عاصم عن أبي نضرة قال كنت عند جابر بن عبد الله فأتاه آت فقال ابن عباس وابن الزبير اختلفا في المتعتين فقال جابر فعلناهما مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم نهانا عنهما عمر فلم نعد لهما
…Ebu Nadra dedi ki: Cabir b. Abdullah’ın yanındaydım, ona biri gelerek “ibni Abbas ile ibni Zübeyr iki mut’a hakkında ihtilâf ettiler”, dedi. Bunun üzerine Cabir şunu söyledi: “Biz bunları Rasulullah s.a.a zamanında yaptık. Sonra Ömer onlardan bizi nehyetti.”

Müslim, “es-Sahih”, 2/1023 Nikah kitabı, 3-cü bab, hadis 1405

görüldüğü gibi Ebu Nadra’nın rivayet ettiği bu 2-ci hadiste bizim az yukarıda aktardığımız ibni Abbas r.a ile ibni Zübeyr’in tartışmasına değinilmiş ve bunun üzerine Cabir r.a da yasağın Ömer tarafından yapıldığını belirterek ibni Abbas r.a’ın sözünü desteklemiştir.

4. İmran b. Husayn: sahabeden olup muta nikahını Ömer b. Hattab’ın yasakladığını söyleyenlerdendir.

omar nahy muta-muslim2

resimde gördüğünüz sünni ve nasibilerin en güvenilir kaynakları olan “Sahihi Müslim”dir, işaretlenmiş yerde şu ifaddeler var:

حَدَّثَنَا حَامِدُ بْنُ عُمَرَ الْبَكْرَاوِيُّ وَمُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ الْمُقَدَّمِيُّ قَالَا حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ الْمُفَضَّلِ حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي رَجَاءٍ قَالَ قَالَ عِمْرَانُ بْنُ حُصَيْنٍ نَزَلَتْ آيَةُ الْمُتْعَةِ فِي كِتَابِ اللَّهِ يَعْنِي مُتْعَةَ الْحَجِّ وَأَمَرَنَا بِهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ لَمْ تَنْزِلْ آيَةٌ تَنْسَخُ آيَةَ مُتْعَةِ الْحَجِّ وَلَمْ يَنْهَ عَنْهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى مَاتَ قَالَ رَجُلٌ بِرَأْيِهِ بَعْدُ مَا شَاءَ
…Ebu Reca dedi ki: İmran b. Husayn şunu söyledi: “Allah’ın kitabında muta ayeti nazil oldu, Rasulullah s.a.a dahi onu bize emir buyurdu. Sonra mut’ayı nesheden bir ayet inmediği gibi Resulullah s.a.a de vefatına kadar ondan nehî buyurmadı. (Yalnız) bir adam ondan sonra kendi reyi ile dilediğini söyledi.”

Müslim, “es-Sahih”, 2/900, Hac kitabı, hadis 1226 (172)

Kategoriler:Fıkıh Etiketler:
  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Yorum bırakın