Başlangıç > Hadis/Sünnet > Tathir ayetin tefsiri hakkındaki nasibi hadislerinin incelenmesi.

Tathir ayetin tefsiri hakkındaki nasibi hadislerinin incelenmesi.


BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE

bundan sonra… bilindiği gibi Ehli Beyt a.s hakkındaki hadisler her iki mezhebin hadis, tarih, tefsir kitaplarında dolup taşmaktadır. buna karşın bazıları Ehli Beyt a.s hakkındaki bu hadisleri kendi krallarına uydurmuşturlar. mesela Rasul s.a.a “Hasan ve Hüseyin cennete gençlerinin seyyididir” buyurmuşsa nasibiler bunun mislinde “Ebu Bekir ve Ömer cennet yaşlılarının seyyididir” diye hadis uydurmuşturlar. bu gibi tahrifler oldukca fazladır, bu tahriflerden biriside Ahzab suresi 33-cü ayet ile ilgilidir. bu ayet Ehli Beyt a.s’ın açıkca masum olduğuna dalalet ettiği için nasibiler bu ayetin tefsirini tahrif etmeğe çalışıyorlar, bu yüzden de ayetin tefsiri hakknda bazı hadisler uydurmuşturlar. gerçi bu hadisler bize karşı delil değildir ve olamazda, çünkü bizim kaynaklarımızdan değiller. ancak biz hatta ehli sünnet nezdinde de bu hadislerin çürük olduğunu belgeler ışığında ortaya koyacağız. şimdi hadisleri incelemeye başlayalım:

1-ci hadis: bu hadisi Taberi kendi tefsirinde rivayet etmiştir, hadis şöyle:

حدثنا ابن حميد قال : ثنا يحيى بن واضح قال : ثنا الأصبغ ، عن علقمة قال : كان عكرمة ينادي في السوق ( إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا ) قال : نزلت في نساء النبي – صلى الله عليه وسلم – خاصة
…Alkame dedi ki: İkrime: “Ancak ve ancak Allah, ey Ehl-i Beyt, sizden her çeşit pisliği, suçu gidermek ve sizi tam bir temizlikle tertemiz bir hale getirmek diler.” ayetini çarşılarda yüksek sesle okur ve “Bu ayet özellikle Resulullahın hanımları hakkında nazil olmuş­tur.” derdi.

Taberi, “Tefsir et-Taberi”, 20/263

bu hadis sahih değildir ilk olarak görüldüğü gibi hadis Nebi s.a.a’e veya sahabe r.a’a ulaşmamakta ve İkrime’nin kendi görüşü olarak kalmaktadır ki, onun görüşü hüccet değildir. kaldı ki, İkrime harici akidesine mensuptur yani imam Ali a.s’ın haşa kafir olduğuna itikad etmektedir. İkrime’nin harici olduğunu bizzat nasibilerin kendi rical alimleri de itiraf etmektedir. ez-Zehebi bu konuda şu bilgileri vermektedir:

قال علي ابن المديني : كان عكرمة يرى رأي نجدة الحروري
وروى عمر بن قيس المكي ، عن عطاء قال : كان عكرمة إباضيا
Ali b. el-Medeni dedi ki: “İkrime Necd haruri (harici)lerindendi.”
…Ata dedi ki: “İkrime İbadi (harici fırkalarından)dı.”

ez-Zehebi, “Siyer”, 5/21

İkrime ile bağlı olan ikinci bir mesele onun yalancı olmasıdır. inşaAllah bu konuda daha sonra geniş şekilde yazacağız ama şimdilik özet olarak bu konuda ez-Zehebi’den bir alıntı yapıyoruz:

عكرمة مولى ابن عباس
ibni Abbas’ın mevalisi İkrime

كذبه مجاهد وابن سيرين ومالك
Mücahid (el-Mekki), ibni Şirin ve (imam) Malik onun yalanlamıştırlar.

ez-Zehebi, “min tekellem fiha ve huva muvassak”, 1/346, 246-cı ravi

2-ci hadis: Tathir ayeti hakkında uydurulmuş olan bu ikinci hadis Rasulullahın s.a.a sahabesi ve imam Ali a.s’ın öğrencisi ibni Abbas r.a’a isnad edilmiştir, bu hadisi ehli sünnet müfessirlerinden Vahidi rivayet etmektedir, hadis şöyle:

أخبرنا أبو القاسم عبد الرحمن بن محمد السراج قال‏:‏ أخبرنا محمد بن يعقوب قال‏:‏ أخبرنا الحسن بن علي بن عفان قال‏:‏ أخبرنا أبو يحيى الحماني عن صالح بن موسى القرشي عن خصيف عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال‏:‏ أنزلت هذه الآية في نساء النبي صلى الله عليه وسلم ‏إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذهِبَ عَنكُم الرِجسَ أَهلَ البَيتِ‏
…Said b. Cübeyr dedi ki: ibni Abbas “Ancak ve ancak Allah, ey Ehl-i Beyt, sizden her çeşit pisliği, suçu gidermek ve sizi tam bir temizlikle tertemiz bir hale getirmek diler” ayeti Nebi s.a.a’ın zevceleri hakkında nazil olmuştur derdi.

Vahidi, “Esbab en-Nüzul”, Ahzab 33-ün tefsiri

hadisin senedinde kırmızı ile işaretlediğim ravi Salih b. Musa el-Kureşidir, ez-Zehebi onun hakkında şöyle demektedir:

صالح بن موسى
بن عبدالله) بن إسحاق بن طلحة)
ابن عبيد الله القرشى الطلحى. كوفى ضعيف
Salih b. Musa b. Abdullah b. İshak b. Talha b. Ubeydullah el-Kureşi et-Talhi el-Kufi, zayıftır.

قال يحيى: ليس بشئ، ولا يكتب حديثه
وقال البخاري: منكر الحديث
قال النسائي: متروك
Yahya (b. Main) dedi ki: “bir şey değil.”
Buhari dedi ki: “münkerul hadistir.”
Nesai dedi ki: “Metruktur.”

ez-Zehebi, “Mizan el-İtidal”, 2/302, 3831-ci ravi

işte bu nasibilerin -bizim nezdimizde hiç bir değere sahip olmayan- kendi kaynaklarındaki hadislerin durumudur. onların kendi rical ve hadis ilmine göre bile bu hadisler bir değere sahip değilken bize karşı nasıl delil ola bilir?

  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: