Başlangıç > Fıkıh > Muta nikahının helal olduğunu söyleyen sahabe ve tabiinler

Muta nikahının helal olduğunu söyleyen sahabe ve tabiinler


BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE

geçen yazımızda sahabelerin muta nikahını Ömer b. Hattabın yasakladığı yönündeki sözlerini bizzat nasibilerin en güvenilir kaynaklarından inceledik. bu yazımızda da inşaAllah nasibilerin en büyük hadis, tefsir ve fıkıh kitaplarından muta nikahını helal olarak gören sahabelerin adlarını aktaracağız. ilk olarak adlarını aktaracak, daha sonra ise hadis kitaplarından muta nikahı hakkında onların rivayet ettikleri hadislerden 1 tanesini aktaracağız. işimizde Allaha tevekkül ediyor ve yanlızca Ondan yardım diliyoruz.

resimde gördüğünüz nasibilerin büyük imamlarından ibni Hazmın “el-Muhalla” adlı kitabının 9-cu cildinin 519-520-ci sayfalarıdır, işaretlenmiş yer ibni Hazm aynen şunları söylüyor:

1858 – مَسْأَلَةٌ‏:‏ قال أبو محمد‏:‏ وَلاَ يَجُوزُ نِكَاحُ الْمُتْعَةِ، وَهُوَ النِّكَاحُ إلَى أَجَلٍ، وَكَانَ حَلاَلاً عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ نَسَخَهَا اللَّهُ تَعَالَى عَلَى لِسَانِ رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَسْخًا بَاتًّا إلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ‏.‏ وَقَدْ ثَبَتَ عَلَى تَحْلِيلِهَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَمَاعَةٌ مِنْ السَّلَفِ، رضي الله عنهم، مِنْهُمْ مِنْ الصَّحَابَةِ، رضي الله عنهم، أَسْمَاءُ بِنْتُ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ، وَجَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، وَابْنُ مَسْعُودٍ‏.‏ وَابْنُ عَبَّاسٍ، وَمُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ، وَعَمْرُو بْنُ حُرَيْثٍ، وَأَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، وَسَلَمَةُ، وَمَعْبَدٌ ابْنَا أُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ وَرَوَاهُ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ جَمِيعِ الصَّحَابَةِ مُدَّةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمُدَّةَ أَبِي بَكْرٍ، وَعُمَرَ إلَى قُرْبِ آخَرِ خِلاَفَةِ عُمَرَ‏.‏ وَاخْتُلِفَ فِي إبَاحَتِهَا، عَنِ ابْنِ الزُّبَيْرِ، وَعَنْ عَلِيٍّ فِيهَا تَوَقُّفٌ‏.‏ وَعَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ إنَّمَا أَنْكَرَهَا إذَا لَمْ يُشْهِدْ عَلَيْهَا عَدْلاَنِ فَقَطْ، وَأَبَاحَهَا بِشَهَادَةِ عَدْلَيْنِ‏.‏ وَمِنْ التَّابِعِينَ‏:‏ طَاوُوس، وَعَطَاءٌ، وَسَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ، وَسَائِرُ فُقَهَاءِ مَكَّةَ أَعَزَّهَا اللَّهُ‏.‏
1858-ci mesele: Ebu Muhammed dedi: Muta nikahı caiz değil, bu muvakkat nikahdır. Rasulallah s.a.s. zamanında helal idi. Sonra Allah Teala onu Rasulünün s.a.v diliyle kıyamete kadar nesh etti. Rasulullah s.a.a’den sonra seleften bir gurup mutanın helal olduğunu söylediler. Onlardan sahabeler Esma b. Ebu Bekir, Cabir b. Abdullah, ibni Mesud, ibni Abbas, Amr b. Hureys, Ebu Said el Hudri, Seleme ve Mebed b. Ümeyye b. Halef’dir. bunu Cabir b. Abdullah Rasulullah s.a.a, Ebu Bekir ve Ömer’in hilafetinin sonun yakın zamanda sahabeden rivayet etmiştir. Mutanın mübah olması konusunda ibni Ömer’de ihtilaf, Ali’de ise tavakkuf edilmiştir. Ömer b. Hattab 2 adaletli şahıs şehadet verene kadar inkar etmiş, şehadet verdikten sonra mübah bilmiştir.

Tabiinlerden Tavus, Ata, Said b. Cübeyr ve Mekkenin diğer fakihleri mutanın helal olduğunu söylediler.

ibni Hazm, “el Muhalla”, 9/519-520, Nikah kitabı, 1854-cü mesele

görüldüğü gibi ibni Hazm bu sahabe ve tabiinlerin muta nikahını helal ve caiz gördüklerini açıkca bildiriyor. inşaAllah şimdi de diğer kaynaklara bakalım:

îbni Abdilberr nikâhı mût’a hakkında öteden beri hilaf olduğunu kaydettikten sonra: «Sahabeye gelince: Onlar nikâhı mût’a hakkında ihtilâf etmişlerdir. İbni Abbâs bunun caiz ve helâl olduğuna kaildir. Bu hususta ondan rivayet edenler arasında hilaf yoktur. Atâ’ b. Ebî Rabah, Saîd b. Cübeyr ve Tavus da dahil olmak üzere İbni Abbâs’in ekseri ashabı bu kanaattedirler, Ebû Saîd Hudrî ile Câbir b. Abdillah (Radiyallahu anh) Hazerâtnın dahi nikâhı mût’a’yı caiz ve helâî gördükleri rivayet olunur.» diyor.

Müslim, “es Sahih”, Nikah kitabı, hadis 17, muhakkikin notu

şimdi de son olarak Kurtubinin Tefsirine bakalım:

resimde gördüğünüz ehli sünnetin büyük müfessirlerinden Kurtubinin “el-Camiul Ahkam” adlı tefsiridir:

وقال أبو بكر الطرطوسي : ولم يرخص في نكاح المتعة إلا عمران بن حصين وابن عباس وبعض الصحابة وطائفة من أهل البيت
Ebû Bekr et-Tartusî der ki: “Mut’a nikâhına İmran b. Husayn, İbn Abbas, kimi ashab ve Ehl-i Beytten bir kesim dışında ruhsat veren yoktur.”

وقال أبو عمر : أصحاب ابن عباس من أهل مكة واليمن كلهم يرون المتعة حلالا على مذهب ابن عباس وحرمها سائر الناس
Ebû Ömer der ki: “Mekke halkından olsun, Yemenlilerden olsun, İbn Abbas’ın ashabı, hepsi de mut’anın İbn Abbas’m görüşüne göre helâl olduğunu, diğer İnsanların ise onu haram kıldığını kabul ederler.”

Kurtubi, “el-Camiuli Ahkamil Kuran”, 6/220-221, Nisa suresinin tefsiri

bu yazdıklarımızın hepsi nasibi ve sünnilerin en güvenilir ve muteber kaynaklarındandır. görüldüğü gibi, Ehli Beyt a.s, sahabe ve tabiin muta nikahını helal ve caiz olarak görmüşler, bu nikahı sadece Ömer b. Hattabın yasakladığını söylemişler ve onunda yasağını kabul etmemişlerdir.

Kategoriler:Fıkıh Etiketler:
  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: