Başlangıç > Tarih > sahih ve sarih hadislerle imam Mehdi a.s’ın viladeti (doğumu) | ولادة القائم المهدي بالروايات الصحيحة الصريحة

sahih ve sarih hadislerle imam Mehdi a.s’ın viladeti (doğumu) | ولادة القائم المهدي بالروايات الصحيحة الصريحة


BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE

değerli kardeşlerimiz, inşaAllah bu çalışmamızda imam Mehdi a.s’ın viladeti (doğumu) hakkında sahih hadisleri sizlerle paylaşacağız. çalışmaya geçmeden önce şunu bildirmek isterim ki, aktaracağım belgelerin tamamı bana ait değildir. çalışma 2 kısımdan oluşacaktır. ilk bölümde genel olarak imamların 12 olup 12-cisinin Mehdi olacağı hakkındaki hadisler, ikinci bölümde ise sırf imam Mehdi a.s’ın veladeti (doğumu) hakkındaki hadisler yer alacaktır. ikinci bölüm -Mehdi a.s’ın veladeti (doğumu) hakkındaki hadisler bölümü- kendisi de 2 alt bölüme ayrılacaktır. ilk alt bölüm imam Hasan el-Askeri a.s’dan rivayet edilen sahih hadisler, ikinci alt bölümde ise imam Hasan el-Askeri a.s’ın ashabından rivayet edilen haberler yer alakcaktır. çalışmanın ikinci bölümünde aktaracağım hadisleri ilk defa İslamic Salvation (İslami kurtuluş) nicki ile yazan kardeşimizin bir çalışmasında gördüm, daha sonra ise biraz araştırdım ve onun da bu bilgileri Şeyh Ahmed el-Mahuzi h.a’ın “sahih ve sarih hadislerle imam Mehdi a.s’ın viladeti (doğumu)” kitabından aldığını öğrendim. Şeyh Ahmed el-Mahuzi h.a’ın kitabını şu linktedir: Şeyh Ahmed el-Mahuzi, “sahih ve sarih hadislerle imam Mehdi a.s’ın viladeti (doğumu)”

1. imamların 12 olup 12-cisinin Mehdi olduğuna dair hadisler: bilindiği gibi imamların sayısının 12 olduğu ve sonuncusunun (12-cisinin) Mehdi olduğuna dair hadisler hem Şia ve hemde Sünni kaynaklarda ittifak ile rivayet edilmiş mütevatir olan bir konudur. daha önceki çalışmalarımızda bu konudaki hadisleri paylaştığımız için tekrar etmiyor, sadece link bırakmakla yetiniyoruz, bkz: 12 halife hadisi

bu 12 halife hadislerinde “Onların sonuncusu Kaim (imam Mehdi a.s)‘dır.” ifadesi mevcuttur. işte bu ifadeye binaen imam Mehdi, Hz. Hasan el-Askeri a.s’ın oğludur, zira 11-ci imam, Hz. Askeri a.s’dır. imamlar Hz. Ali a.s’ın soyundan olduğundan ve Hz. Askeri a.s da 11-ci imam olduğundan dolayı kendisi vefat etmeden oğlu olan Mehdi dünyaya gelmiştir.

2. imam Mehdi a.s’ın veladeti (doğumu) hakkındaki hadisler: bu konudaki hadisler daha önce de söylediğimiz gibi 2 alt bölüme ayrılmaktadır. ilk olarak imam Hasan el-Askeri a.s’dan rivayet edilen hadisler, daha sonra ise imam Hasan el-Askeri a.s’ın ashabından rivayet edilen haberler. şimdi de inşaAllah bunları paylaşacağız.

2-1. imam Hasan el-Askeri a.s’dan gelen hadisler: imam a.s’dan bu konuda bir çok hadis rivayet edilmiştir. bu hadisler Fazl b. Şazan’ın “Gaybet”, Kuleyni’nin “el-Kafi”, Şeyh Saduk’un “Kemaliddin” ve Şeyh Tusi’nin “Gaybet” gibi önemli kitaplarında yer almıştır. inşaAllah şimdi bu hadisleri sizlerle paylaşacağız.

viladet mehdi-gaybetviladet mehdi-gaybet1viladet mehdi-gaybet2

resimde gördüğünüz Şeyh Hürr el-Amuli r.a’ın “İsbatul Hüdat” adlı kitabıdır. işaretlediğim yerde Şeyh Hürr el-Amuli Hz. Rıza, Hz. Taki, Hz. Hadi ve Hz. Askeri a.s’ın ashabından olan Fazl b. Şazan r.a’ın (vefatı hicri 260) “Gaybet” kitabından şu hadisleri rivayet etmektedir:

الفضل بن شاذان : حدثنا محمد بن عبد الجبار قال : قلت لسيدي الحسن ابن علي عليهما السلام : يا بن رسول الله جعلني الله فداك ، أحب أن أعلم من الامام وحجة الله على عباده من بعدك ؟ فقال (عليه السلام) : إن الامام وحجة الله من بعدي ابني سمي رسول الله (صلى الله عليه وآله)وكنيته ، الذي هو خاتم حجج الله وآخر خلفائه ، قال : ممّن هو يا بن رسول الله ؟ قال : من ابنة ابن قيصر ملك الروم ، إلا أنه سيولد ، ويغيب عن الناس غيبة طويلة
bana Muhammed b. Abdulcebbar anlattı, dedi ki: efendimiz Hasan b. Ali (imam Hasan el-Askeri a.s)‘a dedim ki: “ey Rasulullah s.a.a’in oğlu! Allah beni sana feda etsin, senden sonraki imam ve Allah’ın kullarına olan hüccetini bilmek isterim.” imam a.s dedi ki: “benden sonraki imam ve Allah c.c’ın kullarına olan hücceti oğlumdur ki, onun adı ve künyesi Rasulullah s.a.a’in adı (Muhammed) ve künyesi (Ebul Kasım)‘dır.”

الفضل بن شاذان : حدثنا أحمد بن إسحاق بن عبد الله الاشعري ، قال : سمعت أبا محمد الحسن بن علي العسكري (عليه السلام)يقول : الحمد لله الذي لم يخرجني من الدنيا حتى أراني الخلف من بعدي ، أشبه الناس برسول الله (صلى الله عليه وآله)خَلقاً وخُلقاً ، يحفظه الله تبارك وتعالى في غيبته ، ثم يظهره فيملأ الارض عدلاً وقسطاً كما ملئت جوراً وظلما
bana Ahmed b. ishak b. Abdullah el-Eşari anlattı, dedi ki: Ebu Muhammed Hasan b. Ali el-Askeri a.s’ın şöyle dediğini duydum: “Benden sonra yerime geçecek kişiyi bana göstermeden beni vefat ettirmeyen Allah’a hamd olsun. Yaratılış ve ahlak olarak Allah Resulüne en çok benzeyen Odur. Allah Tebarek ve Teala gaybetinde Onu korur. Sonra dünya zulüm ve haksızlıkla dolduğu gibi adaletle ve hakaniyeti hakim kılmak için Onu zahir kılacaktır.”

الفضل بن شاذان في إثبات الرجعة : حدثنا محمد بن علي بن حمزة العلوي ، قال : سمعت أبا محمد (عليه السلام)يقول : قد ولد وليّ الله وحجته على عباده ، وخليفتي من بعدي ، مختوناً ليلة النصف من شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين عند طلوع الفجر
bana Muhammed b. Ali b. Hamza el-Alevi anlattı, dedi ki: Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)‘ın şöyle dediğini duydum: “oğlum benden sonra Allah’ın velisi, kullarına hücceti ve halifesidir. O 255-ci yılın Şaban ayında gece, şafak sökene doğru doğdu.”

الفضل بن شاذان : حدثنا إبراهيم بن محمد بن فارس النيسابوري ، عن أبي محمد (عليه السلام) ـ في حديث ـ أنه دخل عليه وعنده غلام فسأله عنه ، فقال : هو ابني وخليفتي من بعدي ، وهو الذي يغيب غيبة طويلة ، ويظهر بعد امتلاء الارض جوراً وظلماً ، فيملأها عدلاً وقسطاً
bana İbrahim b. Muhammed b. Faris en-Nişaburi şöyle anlattı: Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)‘ın yanına gittim ve yanında bir çocuk gördüm, onun hakkında sorduğumda bana dedi ki: “bu benim oğlum ve benden sonra halifemdir.”

الفضل بن شاذان : حدثنا عبد الله بن الحسين بن سعد الكاتب قال : قال أبو محمد (عليه السلام) : قد وضع بنو أمية وبنو العباس سيوفهم علينا لعلتين ، احداهما : أنهم كانوا يعلمون أنه ليس لهم في الخلافة حق ، فيخافون من ادعائنا إياها وتستقر في مركزها ، وثانيها : أنهم قد وقفوا من الأخبار المتواترة على أن زوال ملك الجبابرة والظلمة على يد ا لقائم منّا ، وكانوا لا يشكون أنهم من الجبابرة والظلمة ، فسعوا في قتل أهل بيت رسول الله (صلى الله عليه وآله) وإبادة نسله طمعاً منهم فى الوصول إلى منع تولد القائم (عليه السلام) أو قتله ، فأبى الله أن يكشف أمره لواحد منهم ، إلا أن يتم نوره ولو كره الكافرون
bana Abdullah b. Hüseyin b. Sad el-Katib anlattı, dedi ki: Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s) dedi ki: “beni Ümeyye ve beni Abbas iki nedenden ötürü bize karşı kılıç çekmişlerdir. İlki; onlar hilafette haklarının olmadığını bilmekteydiler. Hilafet iddia etmemizden ve dolayısıyla hilafetin merkezine dönmesinden çekinmekteydiler. İkincisi; despot ve zalim yöneticilerin hükümranlıklarının bizden çıkacak olan Kaim’in eliyle son bulacağını bildiren mütevatir haberlere vakıf idiler. Kendilerinin despot ve zalim olduklarından kuşku duymamaktaydılar. Ehli Beyt’in soyundan gelecek olan Kaim’in dünyaya gelmemesine engel olmak için Rasulullah s.a.a’in Ehli Beyti’ni katl etme ve nesillerini yok etmek için çalışıp didindiler. Ancak Allah Teala kafirler istemese de nurunu tamamlayacaktır.

Hürr el-Amuli r.a, “İsbatul Hüdat”, 5/196-197, bab 31, 44-cü fasıl, hadis 679, 681, 682, 683 ve 684

bu hadislerin hepsini müellif Fazl b. Şazan birer ravi aracılığı ile imam Hasan el-Askeri a.s’dan rivayet etmiştir. ve ravilerin de hepsi sika (güvenilir), fazilet sahibi kişilerdir. ayrıca yazdığımız hadislerden ikinci (Ahmed b. İshak’ın) hadisini Şeyh Saduk r.a “Kemaliddin”, 2/376, bab 38, hadis 7‘de başka bir sened ile rivayet etmiştir.

viladet mehdi-kuleyniviladet mehdi-kuleyni1

resimde gördüğünüz Sünni ve Şiiler tarafından güvenilirliği hususunda ittifak edilmiş olan Sikatul İslam (İslam’ın güvenci) Kuleyni r.a’ın “el-Kafi” kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

علي بن محمد، عن محمد بن علي بن بلال قال: خرج إلي من أبي محمد قبل مضيه بسنتين يخبرني بالخلف من بعده، ثم خرج إلى من قبل مضيه بثلاثة أيام يخبرني بالخلف من بعده
Ali b. Muhammed bana Muhammed b. Ali b. Bilal’dan şöyle rivayet etti: Vefatından iki yıl önce Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)’dan bana kendisinden sonraki imamı bildiren bir mesaj geldi. Sonra ölümünden üç gün önce, kendisinden sonra yerine geçecek imamı bildiren bir mesaj daha geldi.

محمد بن يحيى، عن أحمد بن إسحاق، عن أبي هاشم الجعفري قال: قلت لابي محمد (عليه السلام): جلالتك تمنعني من مسألتك، فتأذن لي أن أسألك؟ فقال: سل، قلت: يا سيدي هل لك ولد؟ فقال: نعم، فقلت: فإن بك حدث فأين أسأل عنه؟ فقال: بالمدينة
Muhammed b. Yahya bana Ahmed b. İshak’tan, o da Ebu Haşim el-Caferî’den dedi ki: Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)’a dedim ki: “Heybetin, sana bir soru sormama engel oluyor. İzin ver, sana bir soru sorayım.” imam a.s dedi ki: “Sor.” Dedim ki: “ey Efendim, senin çocuğun var mı?” imam a.s dedi ki: “Evet.” Dedim ki: “Sana bir şey olursa, onu nereden sorayım?” imam a.s dedi ki: “Medine’den.”

علي بن محمد، عن جعفر بن محمد الكوفي عن جعفر بن محمد المكفوف، عن عمرو الاهوازي قال: أراني أبومحمد ابنه وقال: هذا صاحبكم من بعدي
Ali b. Muhammed bana Cafer b. Muhammed el-Kufi’den o da Amr el-Ahvazi’den dedi ki: «Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s) bize oğlunu gösterdi ve dedi ki: “Benden sonra sizin sahibiniz (imamınız) budur.”»

Kuleyni r.a, “el-Kafi”, 1/201, Hüccet kitabı, 76-cı bab, hadis 1, 2 ve 3

hadislerin her birisinin senedi muttasıl ve ravileri sika (güvenilir) ve fazilet sahibi büyük alimlerdir. hadislerin her birini Şeyh Müfid r.a “İrşad”, 2/348’de kendi şeyhi Ebul Kasım’dan, o da Kuleyni’den rivayet etmiştir.

imami tanima-kemaliddinimami tanima-kemaliddin1imami tanima-kemaliddin2

resimde gördüğünüz Şeyh Saduk r.a’ın “Kemaliddin” adlı kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

حدثنا محمد بن إبراهيم بن إسحاق رضي الله عنه قال : حدثني أبو علي بن همام قال : سمعت محمد بن عثمان العمري ـ قدس الله روحه ـ يقول : سمعت أبي يقول : سئل أبو محمد الحسن بن علي عليهما السلام وأنا عنده عن الخبر الذي روي عن آبائه عليهم السلام : أن الارض لا تخلو من حجة لله على خلقه إلي يوم القيامة وأن من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية فقال عليه السلام : إن هذا حق كما أن النهار حق ، فقيل له : يا ابن رسول الله فمن الحجة والامام بعدك ؟ فقال ابني محمد ، هو الامام والحجة بعدي ، من مات ولم يعرفه مات ميتة جاهلية . أما إن له غيبة يحار فيها الجاهلون ، ويهلك فيها المبطلون ، ويكذب فيها الوقاتون ، ثم يخرج فكأني أنظر إلى الاعلام البيض تخفق فوق رأسه بنجف الكوفة
bana Muhammed b. İbrahim b. İshak r.a anlattı, dedi ki: bana Ebu Ali b. Hümmam anlattı, dedi ki: Muhammed b. Osman el-Amri’nin şöyle dediğini duydum: babamın şöyle dediğini duydum: ben Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)’ın yanında olduğum zaman ona atalarından a.s rivayet edilen “yer yüzü Kıyamet gününe kadar hiç bir zaman Allah’ın hüccetinden yoksun kalmaz ve kim zamanının imamını tanımadan ölürse o cahiliyye ölümü üzere ölmüştür” hadisi soruldu, imam a.s dedi ki: “bu gündüzün hak olduğu gibi hakdır.” denildi ki: “ey Rasulullah s.a.a’in oğlu! senden sonra hüccet ve imam kimdir?” imam a.s dedi ki: “oğlum Muhammed (imam Mehdi a.s) ve o imam ve Allah’ın kullarına hüccetidir. Kim onu tanımadan ölürse cahiliyye ölümü üzere ölmüştür.”

Şeyh Saduk r.a, “Kemaliddin”, 2/376-377, bab 38, hadis 9

hadisi Hazzaz el-Kummi “Kifayetul Eser”, sayfa 296‘da kendi şeyhi Ebu Mufazzal’dan, o da yukarıdaki raviler aracılığı ile rivayet etmiştir. Hazzaz el-Kummi’nin senedinde şeyhi Ebu Mufazzal zayıftır fakat Şeyh Saduk’un tüm ravileri sika (güvenilir) ve isnadı da muttasıldır. Mirze Muhammed Taki el-İsfehani bu hadis hakkında diyor ki:

رواه الصدوق فيه في الصحيح
Saduk r.a sahih olarak rivayet etmiştir.

Mirze Muhammed Taki el-İsfehani, “Mikayulul Mekraim”, 1/34

2-2. imam Hasan el-Askeri a.s’ın ashabından varid olan haberler: 12-ci imam olan Kaim (imam Mehdi a.s)‘ın dünyaya gelmiş olduğunu imam Hasan el-Askeri a.s bildirdiği gibi, imam’ın yakınları ve sahabelerinden onu görenler de bu konuda arkadaşlarına haberler vermiştirler.

a) Muhammed b. Osman el-Amri r.a’ın haberleri: el-Amri, Hz. Ali en-Naki ve Hz. Hasan el-Askeri a.s’ın ashabındandır. rical alimleri ve tüm taifenin onu sika (güvenilir) saymasından bile önemli olan bu 2 imam’ın onun sika (güvenilir) olduğuna şehadet etmiş olmalarıdır. imam Mehdi a.s’ı görmüş ve onun hakkında soranlara da bu konuda bilgi vermiştir.

viladet mehdi-kuleyniviladet mehdi-kuleyni1

resimde gördüğünüz Sünni ve Şiiler tarafından güvenilirliği hususunda ittifak edilmiş olan Sikatul İslam (İslam’ın güvenci) Kuleyni r.a’ın “el-Kafi” kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

علي بن محمد، عن حمدان القلانسي قال: قلت للعمري: قد مضى أبومحمد؟ فقال لي: قد مضى ولكن قد خلف فيكم من رقبته مثل هذه، وأشار بيده
Ali b. Muhammed bana Hamdan el-Kalanisi’den anlattı, dedi ki: Amri’ye dedim ki: “Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s) vefat mı etti?” Dedi ki: “Vefat etti, ama sizin için bir de halef bıraktı -eliyle gösterdi- gerdanı da şu kadardır.”

Kuleyni r.a, “el-Kafi”, 1/201, Hüccet kitabı, 76-cı bab, hadis 4

Kuleyni bu rivayeti 2 ravi aracılığı ile rivayet etmektedir ve ravilerin her ikisi sika (güvenilir)‘dir.

viladet mehdi-kuleyniviladet mehdi-kuleyni2

resimde gördüğünüz Sünni ve Şiiler tarafından güvenilirliği hususunda ittifak edilmiş olan Sikatul İslam (İslam’ın güvenci) Kuleyni r.a’ın “el-Kafi” kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

محمد بن عبدالله ومحمد بن يحيى جميعا، عن عبدالله بن جعفر الحميري قال:  اجتمعت أنا والشيخ أبوعمرو رحمه الله عند أحمد بن إسحاق فغمزني أحمد بن إسحاق أن أسأله عن الخلف فقلت له: يا أبا عمرو إني اريد أن أسألك عن شئ وما أنا بشاك فيما اريد أن أسألك عنه، فإن اعتقادي وديني أن الارض لا تخلو من حجة إلا إذا كان قبل يوم القيامة بأربعين يوما، فإذا كان ذلك رفعت الحجة واغلق باب التوبة فلم يك ينفع نفسا إيمانها لم تكن آمنت من قبل أو كسبت في إيمانها خيرا، فاولئك أشرار من خلق الله عز و جل وهم الذين تقوم عليهم القيامة ولكني أحببت أن أزداد يقينا وإن إبراهيم (عليه السلام) سأل ربه عزوجل أن يريه كيف يحيي الموتى، قال: أو لم تؤمن قال: بلى ولكن ليطمئن قلبي، وقد أخبرني أبوعلي أحمد بن إسحاق، عن أبي الحسن (عليه السلام) قال: سألته وقلت: من اعامل أو عمن آخذ، وقول من أقبل؟ فقال له: العمري ثقتي فما ادى إليك عني فعني يؤدي وما قال لك عني فعني يقول، فاسمع له وأطع، فإنه الثقة المأمون، وأخبرني أبوعلي أنه سأل ابا محمد (عليه السلام) عن مثل ذلك، فقال له: العمري وابنه ثقتان، فما أديا إليك عني فعني يؤديان وما قالا لك فعني يقولان، فاسمع لهما وأطعمها فإنهما الثقتان المأمونان، فهذا قول إمامين قد مضيا فيك. قال: فخر أبوعمرو ساجدا وبكى ثم قال: سل حاجتك فقلت له: أنت رأيت الخلف من بعد أبي محمد (عليه السلام)؟ فقال: إي والله ورقبته مثل ذا – وأومأ بيده – فقلت له: فبقيت واحدة فقال لي: هات، قلت: فالاسم؟ قال: محرم عليكم أن تسألوا عن ذلك، ولا أقول هذا من عندي، فليس لي أن احلل ولا احرم، ولكن عنه (عليه السلام)، فإن الامر عند السلطان، أن أبا محمد مضى ولم يخلف ولدا وقسم ميراثه وأخذه من لا حق له فيه وهوذا، عياله يجولون ليس أحد يجسر أن يتعرف إليهم أو ينيلهم شيئا، وإذا وقع الاسم وقع الطلب، فاتقوا الله وأمسكوا عن ذلك
Muhammed b. Abdullah ve Muhammed b. Yahya bana Abdullah b. Cafer el-Himyeri’den anlattı, dedi ki: Ben ve Şeyh Ebu Amr -Allah rahmet etsin- Ahmed b. İshak’ın yanında bir araya gelmiştik. Ahmed b. İshak bana kaş göz işaretleri yaparak, ona imam Hasan el-Askeri a.s’ın yerine kimin geçtiğini sormamı istedi. dedim ki: «ey Ebu Amr! Sana bir şey sormak istiyorum. Ama sana sormak istediğim mesele hakkında her hangi bir kuşkum yoktur. Çünkü ben inanıyorum ki ve dinim de öyle öngörüyor ki, yeryüzü hiçbir zaman hüccetsiz kalmaz. Ancak kıya­metten kırk gün önce yeryüzü hüccetsiz kalacaktır. Kıyamete kırk gün kalınca hüc­cet yeryüzünden kaldırılır ve tevbe kapısı kapatılır: “…Rabbinin bazı delilleri geldiği gün hiç kimseye, önceden iman etmemişse yahut inancından bir hayır kazanmamışsa o günkü inanması fayda etmez…” (En’am, 158) Bunlar, Allah’ın yarattığı varlıkların en kötüleridir. Kıyamet onların başına kopar. Ama benim istediğim, kesin inancımın biraz daha pekişmesidir. Nitekim İbrahim a.s da Rabbinden ölüleri nasıl dirilttiğini göstermesini istemişti: “Allah, inanmıyor musun demişti de İbrahim, evet, inanıyorum amma kalbim tam yatışsın, iyice anlayayım demişti.” (Bakara, 260) Ebu Ali Ahmed b. İshak bana anlattı, dedi ki: Ebul Hasan (imam Ali en-Naki a.s)‘a sordum ve dedim ki: “Kiminle muamele edeyim veya dinimin hükümlerini kimden öğreneyim yahut kimin sözlerini kabul edeyim?” imam bana şu karşılığı verdi: “el-Amri benim güvenilir adamımdır. Benden sana ne getirirse, o bendendir ve benim iznimle size getirmiştir. Benden naklederek sana bir şey söylerse, benden söylüyordur. Onu dinle ve itaat et. Çünkü güvenilir, sağlam bir kimsedir.” aynı şekilde Ebu Ali Ahmed b. İshak bana benzeri bir soruyu Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)’a da sorduğunu ve onun kendisine şöyle dediğini nakletti: “el-Amri ve oğlu iki güvenilir insandır. Benim adıma sana bir haber ulaştırıyorlarsa, benden ulaştırıyorlardır. Sana benim adıma bir şey söylerlerse, benden söylüyorlardır. Onları dinle ve onlara itaat et. Çün­kü o ikisi, sağlam ve güvenilir iki insandır.” Bu, vefat eden iki imamın seninle ilgili sözleridir.» Ebu Amr secdeye kapandı ve ağlamaya başladı, sonra şunları söyledi: “Bil­mek istediğin şeyi sor.” Dedim ki: “sen, Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)’dan sonra onun yerine geçecek imam’ı gördün mü?” dedi ki: “Evet, Allah’a yemin ederim ki, gördüm ve onun gerdanı şöyleydi -elleriyle sağlam ve güçlü olduğunu ifade etti-“ dedim ki: “Sormak istediğim bir soru daha var.” dedi ki: “Söyle.” Dedim ki: “İsmi nedir?” Dedi ki: “Bunu sormanız size haramdır ve ben de kendiliğimden bunu söyle­yemem. Benim bir şeyi helâl veya haram kılma yetkim yoktur, sadece ondan öğren­diklerimi söylerim. Çünkü sultana göre, Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s) vefat etmiş ve geride yeri­ne geçecek bir evlat bırakmamıştır. Mirasını da bu hususta hak sahibi olmayan biri paylaştırmış ve almıştır. Çoluk çocuğu perişan bir halde diyar diyar dolaşmaktadır. Kimse onları tanımaya ve onlara bir şey vermeye cesaret edememektedir. Eğer ismini söylersem, peşine düşerler. Öyleyse Allah’tan korkun ve bundan sakının.”

Kuleyni r.a, “el-Kafi”, 1/202, Hüccet kitabı, 77-ci bab, hadis 1

aynı rivayeti Şeyh Saduk r.a “Kemaliddin”, 2/399-400, 44-cü bab, hadis 3‘de kendi şeyhi aracılığı ile Abdullah b. Cafer el-Himyeri’den; Tusi “Ğaybe”, sayfa 224-225‘de Kuleyni’den naklen rivayet etmiştir. yani hadisin 2 senedi vardır, Kuleyni ve Saduk kendi hocalarından, onlar ise Abdullah b. Cafer el-Himyeri’den rivayet etmiştirler. Şeyhul İslam “el-Kafi” şerhinde hadis hakkında diyor ki:

الحديث الأول: صحيح
1-ci hadis: sahih

II Meclisi r.a, “Miratul Ukul”, 4/5

viladet mehdi-fakihviladet mehdi-fakih1

resimde gördüğünüz Şeyh Saduk r.a’ın “Fakih” adlı kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

وروي عن عبد الله بن جعفر الحميري أنه قال: سألت محمد بن عثمان العمري – رضي الله عنه – فقلت له: رأيت صاحب هذا الامر؟ فقال: نعم وآخر عهدي به عند بيت الله الحرام وهو يقول: ” اللهم انجز لي ما وعدتني ” قال محمد بن عثمان – رضي الله عنه وأرضاه -: ورأيته صلوات الله عليه متعلقا بأستار الكعبة في المستجار وهو يقول: ” الهم انتقم لي من أعدائك
ve Abdullah b. Cafer el-Himyeri’den şöyle dediği rivayet edilmiştir: Muhammed b. Osman el-Amri r.a’a sordum ve dedim ki: “bu işin sahibini (Hz. Mehdi a.s)‘ı gördünmü?” dedi ki: «evet, son buluşmamız Beytul Haram’ın yanında oldu ve O a.s şöyle diyordu: “Allah’ım! Benim düşmanlarımdan intikamımı al.”»

Şeyh Saduk “Fakih”, 2/322, Hacc kitabı, hadis 3115

hadisi yine Şeyh Saduk yine aynı sened ile bir diğer kitabı olan “Kemaliddin”, 2/404, bab 43, hadis 9‘da; Şeyh Tusi de Saduk’un senedi ile “Ğaybe”, sayfa 227‘de rivayet etmiştir. Şeyh Cevad et-Tebrizi bu hadis hakkında diyor ki:

فقد روى الشيخ الصدوق في الفقيه بسند صحيح
Şeyh Saduk “Fakih” kitabında sahih sened ile rivayet etmiştir.

Şeyh Tebrizi r.a, “risale fi nusus sahiha”, sayfa 28

viladet mehdi-tusiviladet mehdi-tusi1

resimde gördüğünüz Şeyh Tusi r.a’ın “Gaybet” kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

وأخبرنا جماعة، عن أبي محمد هارون، عن محمد بن همام، عن عبد الله بن جعفر قال: حججنا في بعض السنين بعد مضي أبي محمد عليه السلام فدخلت على أحمد بن إسحاق بمدينة السلام فرأيت أبا عمرو عنده، فقلت إن هذا الشيخ وأشرت إلى أحمد بن إسحاق، وهو عندنا الثقة المرضي، حدثنا فيك بكيت وكيت، واقتصصت عليه ما تقدم يعني ما ذكرناه عنه من فضل أبي عمرو ومحله، وقلت: أنت الآن ممن لا يشك في قوله وصدقه فأسألك بحق الله وبحق الامامين اللذين وثقاك هل رأيت ابن أبي محمد الذي هو صاحب الزمان عليه السلام؟ فبكى ثم قال: على أن لا تخبر بذلك أحدا وأنا حي قلت: نعم. قال: قد رأيته عليه السلام وعنقه هكذا – يريد أنها أغلظ الرقاب حسنا وتماما – قلت: فالاسم؟ قال: نهيتم عن هذا
bir gurup cemaat bana Ebi Muhammed Harun’dan, o Muhammed b. Hümam’dan, o da Abdullah b. Cafer’den haber verdi, dedi ki: Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)‘ın vefatından sonra bir yıl hacc ettik. Medinetü’s-Selam’da Ahmed Ahmed b. İshak’ın yanına girdik ve Ebu Amr’ı onun yanında gördük, dedik ki: “bu şeyh -Ahmed b. İshak’a işaret ederek- bizim nezdimizde sika (güvenilir) ve kendisinden razı olduğumuz birisidir. Senin hakkında bize şöyle şöyle anlattı.” sonra onun (Ahmed b. İshak’ın) Ebu Amr’ın fazilet ve konumu hakkında zikr ettiği şeyi ona (Ebu Amr’a) aktararak şöyle dedim: şimdi sen sözünde ve doğruluğunda şüphe bulunmayan birisisin. Allah ve sana güvenmiş olan 2 imamın (Hz. Ali en-Naki ve Hz. Hasan el-Askeri a.s)‘ın hakkı için soruyorum: “Ebu Muhammed’in oğlu Sahib ez-Zaman’ı gördünmü?” ağladı ve sonra dedi ki: “bunu kimseye haber vermeyeceksin” dedim ki: “evet (kimseye haber vermem)” dedi ki: “onu a.s gördüğüm ve boyu şöyle idi -onun güzellik ve eksizlik açısından üstünlüğünü anlatmak istiyor-“ dedim ki: “adı nedir?” dedi ki: “bu size yasaktır.”

Şeyh Tusi r.a, “Ğaybe”, sayfa 221

b) imam Muhammed Taki a.s’ın kızı Hatice’nin haberi: onun haberini Şeyh Tusi r.a “Gaybet” kitabında rivayet etmiştir.

viladet mehdi-tusiviladet mehdi-tusi2viladet mehdi-tusi3

resimde gördüğünüz Şeyh Tusi r.a’ın “Gaybet” kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:

محمد بن يعقوب الكليني ، عن محمد بن جعفر الأسدي ، قال : حدثني أحمد بن إبراهيم قال : دخلت على حكيمة بنت محمد بن علي الرضا عليهما السلام سنة اثنتين وستين ومائتين فكلمتها من وراء حجاب وسألتها عن دينها فسمت لي من تأتم بهم ، قالت فلان ابن الحسن فسمته . فقلت لها : جعلني الله فداك معاينة أو خبرا ؟ فقالت : خبرا عن أبي محمد عليه السلام كتب به إلى أمه قلت لها : فأين الولد ؟ قالت : مستور فقلت : إلى من تفزع الشيعة ؟ قالت : إلى الجدة أم أبي محمد عليه السلام ، فقلت : ( أقتدي ) بمن وصيته إلى امرأة . فقالت : إقتد بالحسين بن علي عليهما السلام أوصى إلى أخته زينب بنت علي عليه السلام في الظاهر وكان ما يخرج من علي بن الحسين عليهما السلام من علم ينسب إلى زينب سترا على علي بن الحسين عليهما السلام . ثم قالت : إنكم قوم أصحاب أخبار أما رويتم أن التاسع من ولد الحسين عليه السلام يقسم ميراثه وهو في الحياة ؟
Muhammed b. Yakub el-Kuleyni bana Muhammed b. Cafer el-Esedi’den rivayet etti, dedi ki: bana Ahmed b. İbrahim anlattı, dedi ki: hicri 262 yılında Hekime binti Muhammed (et-Taki) b. Ali er-Rıza a.s’ın yanına girdim, onunla perde arkasından konuştum. Ona dini hakkında sorunca bana imam edilmesi gereken kişileri söyledi. Ben “Falanca (Hz. Kaim) ibn Hasan” deyince Onun da ismini (Muhammed) verdi. Ben dedim ki: “Allah-u Teala beni sana feda kılsın bizzat görerek mi yoksa haberle dayanarak mı (haber veriyorsun)?” dedi ki: “Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)‘den gelen haberle, bunu annesine yazdı.” Dedim ki: “şu halde çocuk nerede?” dedi ki: “Gizlenmiştir.” Dedim ki: “Şiiler kime sığınacak?” dedi ki: “Ebu Muhammed (imam Hasan el-Askeri a.s)’ın annesine.” Dedim ki: “Bir kadına ilişkin vasiyete mi uyayım?” dedi ki: “Hüseyn b. Ali (imam Hüseyin eş-Şehid a.s)’a uy. Zira O Ali b. Hüseyin (imam Seccad a.s)’ı korumak için zahiren kız kardeşi Zeyneb b. Ali’ye vasiyet etti. Ali b. Hüseyn (imam Seccad a.s)’ı korumak için Ondaki bilgiyi çıkarmıyordu.” Sonra dedi ki: “Sizler haberler (hadis) ashabınız, imam Hüseyn a.s’ın dokuzuncu göbekten torunu hayattayken mirasını taksim edeceğini rivayet etmediniz mi?”

وروى هذا الخبر التلعكبري ، عن الحسن بن محمد النهاوندي ، عن الحسن بن جعفر بن مسلم الحنفي ، عن أبي حامد المراغي قال : سألت حكيمة بنت محمد أخت أبي الحسن العسكري ، وذكر مثله
bu haberi Telekburi Hasan b. Muhammed en-Nihavendi’den, o Hasan b. Cafer b. Müslim el-Hanefi’den, o da Ebu Hamdan el-Meraği’den rivayet etti, dedi ki: Ebu Hasan (imam Ali en-Naki a.s)‘ın kız kardeşi Hekime binti Muhammed’e sordum… sonra hadisi zikretti.

Şeyh Tusi r.a, “Ğaybe”, sayfa 143-144

görüldüğü gibi bu hadisi Şeyh Tusi r.a 2 sened ile rivayet etmiştir ki, ilk sened muteberdir.

  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: